Brev:
Diverse spørgsmål om fast føde
1. november 2008
Alder:
6 mdr.
Diverse spørgsmål om fast føde
Hej Helen.
Min søn begyndte med fast føde for to uger siden da han var seks måneder. Han får nu to måltider og dagen, grød uden gluten, evt. med lidt frugtmos, grøntsagsmos eller avocado.
Hvornår bør vi begynde med at give ham tre måltider med fast føde om dagen?
Hvornår kan/bør vi introducere kød? Hvad med fisk? Jeg har hørt noget om, at man bør vente med det pga. høj allergirisiko. (Der er ikke allergi i familien.)
Hvornår kan/bør vi begynde med gluten, f.eks. havregrød, og hvor tit/hvor mye bør han få af det i starten?
Hvornår kan/bør han få brød? Er det nogle pålægstyper vi bør undgå? Kan han for eksempel få leverpostei eller er der for meget salt i?
Hvor tit bør han have afføring nu han er kommet over på fast føde? Det er nemlig ikke hver dag han har det nu, imodsetning til da han kun fik modermælk.
Han spiser ikke så meget af gangen endnu, max. en halv portion af de opskrifter der står i en brochure vi har fået af sundhedsplejersken (mængden i risgrød er f.eks. 1 dl vand, 1 dl modermælkerstatning, 2,5 sps rismel og 1 ts fedtstof), ofte meget mindre. Er det i orden eller bør vi prøve at få ham til at spise mere. Han får stadigvæk også bryst til hvert måltid. Hvornår er det i orden at give et måltid fast føde og ikke give mælk bagefter?