Diverse spørgsmål om fast føde

1. november 2008

Alder:
6 mdr.

Diverse spørgsmål om fast føde

Hej Helen.

Min søn begyndte med fast føde for to uger siden da han var seks måneder. Han får nu to måltider og dagen, grød uden gluten, evt. med lidt frugtmos, grøntsagsmos eller avocado.

Hvornår bør vi begynde med at give ham tre måltider med fast føde om dagen?

Hvornår kan/bør vi introducere kød? Hvad med fisk? Jeg har hørt noget om, at man bør vente med det pga. høj allergirisiko. (Der er ikke allergi i familien.)

Hvornår kan/bør vi begynde med gluten, f.eks. havregrød, og hvor tit/hvor mye bør han få af det i starten?

Hvornår kan/bør han få brød? Er det nogle pålægstyper vi bør undgå? Kan han for eksempel få ...

Annonce

... leverpostei eller er der for meget salt i?

Hvor tit bør han have afføring nu han er kommet over på fast føde? Det er nemlig ikke hver dag han har det nu, imodsetning til da han kun fik modermælk.

Han spiser ikke så meget af gangen endnu, max. en halv portion af de opskrifter der står i en brochure vi har fået af sundhedsplejersken (mængden i risgrød er f.eks. 1 dl vand, 1 dl modermælkerstatning, 2,5 sps rismel og 1 ts fedtstof), ofte meget mindre. Er det i orden eller bør vi prøve at få ham til at spise mere. Han får stadigvæk også bryst til hvert måltid. Hvornår er det i orden at give et måltid fast føde og ikke give mælk bagefter?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far